Wat ga je eigenlijk doen met die 100.000 euro? Zo stel je doelen die wél nuttig zijn!

Gepubliceerd op: 20 oktober 2020 door Senol Tapirdamaz

Waar wil je staan met je bedrijf over 2 jaar? Over 5 jaar? Over 10 jaar? Als ondernemer hoor je altijd dat het belangrijk is om dat te weten. Je moet doelen stellen. Gedetailleerde plannen maken en die uitvoeren. Want alleen dan kom je als ondernemer verder. Maar is dat wel zo?

Ik vind ook dat je als ondernemer doelen moet stellen, maar stel dan doelen waar je echt wat aan hebt. Je kunt jaren vooruit willen plannen, maar het leven is niet voorspelbaar. Een privégebeurtenis kan jouw (ondernemers)plannen totaal op zijn kop zetten. Ook gebeurtenissen van buiten hebben veel impact. Kijk maar naar de coronacrisis. Wie had die voorspeld? Ook positieve gebeurtenissen kunnen je plannen in de war schoppen. Laat jij een onverwachte zakelijke kans schieten omdat hij niet bij je meerjarenplan past?

Gedetailleerd jaren vooruitkijken heeft gewoon geen zin. Er gebeurt altijd wel iets waar je niet aan gedacht hebt. En dan kunnen je plannen het raam uit.

Je kunt beter een algemene visie hebben van waar je over X jaar wilt staan. Met je bedrijf, maar vooral ook als persoon. De ene ondernemer wil graag een nieuw huis. De ander wil 15 basisscholen openen in Afrika. Een derde wil misschien toewerken naar financiële onafhankelijkheid of een exit. Wanneer en hoe je zo’n doel precies gaat bereiken, dat hoef je nu nog niet concreet te bedenken. Het gaat erom dat je een doel hebt waar je dagelijks motivatie uit kunt putten.

Een doel dat echt iets betekent
Wat ik ook veel zie, zijn ondernemers die doelen stellen om het doelen stellen. ‘Over een jaar wil ik 300.000 euro omzet draaien!’ Ik vraag dan: waarom? Wat wil je met die drie ton bereiken? Wil je financieel onafhankelijk zijn? Wil je binnen je bedrijf meer lucht hebben om te kunnen investeren? Zit er een privédoel vast aan die omzet? Geld is een middel, geen doel. Bedenk dus altijd wat je met dat geld wilt gaan doen, als je het eenmaal hebt. Wat je wil doen en hoeveel geld wat je daar voor nodig hebt. Kies een doel dat echt iets voor jou en je bedrijf betekent en hang je niet op aan lege getallen.

Manieren om te groeien

Als ondernemers doelen stellen, hebben die meestal met groei te maken. Maar er zijn allerlei manieren om te groeien.

Omzet
De enige relevante groei in financiële zin is winstgevende groei. Vaak is het het makkelijkst om die groei te vinden bij bestaande producten en klanten. Kijk ook eens naar onderscheid tussen groeien op eigen kracht, door samenwerking of via overnames, over de productas of over de marktas. Wanneer heb je voor het laatst de prijzen van je producten of diensten aangepast? Kloppen ze nog bij de kwaliteit of de service die je biedt? Of wil je liever gaan voor een goedkopere variant waarmee je een prijsvechter gaat worden? Vraag je ook eens af wat je aan je bestaande klanten als ‘upsell’ kunt aanbieden. Of gebruik je huidige klanten om aan nieuwe klanten te komen. Ga al je huidige klanten af en vraag ze wat ze van je diensten of producten waar de toegevoegde waarde van jouw dienstverlening voor hen ligt vinden. Zijn ze ontevreden, los dan zo snel mogelijk hun problemen op. Zijn ze tevreden, vraag ze dan een referentie.

Marge
Omzet alleen zegt niks. Winstgevende omzet zou ook minder omzet met meer resultaat kunnen betekenen. Daarom is het ook zeker zo verstandig om naar de kostenkant te kijken. Misschien kun je bij je leveranciers een paar procent korting krijgen wanneer je eerder betaalt en zo je marge verhogen? Heb je kosten die nu niet meer nodig zijn? Of zijn er andere mogelijkheden voor de verscheidenheid aan abonnementen die je hebt lopen?

Personeel
Door te investeren in personeel en opleiding verhoog je de waarde van je bedrijf én de kwaliteit van je diensten en producten. Afhankelijk van strategie is dit wellicht zelfs mogelijk tegen lagere kosten. Beter opgeleide mensen kunnen ook steeds meer taken van jou overnemen, zodat jij tijd over houdt om aan de groei van je bedrijf te werken. Maar meer personeel is niet altijd het antwoord. Groeien kan ook betekenen dat je bepaalde dingen moet uitbesteden. Denk daarbij aan het bijhouden van je website en je marketing.

Persoonlijke groei
Je bedrijf ontwikkelt zich, en het is belangrijk dat jij dat ook doet. Met het groeien van je bedrijf veranderen jouw taken en concentreer je je meer op het sturen van het bedrijf dan op het werk zelf. Als jij te veel in je bedrijf aan het werk bent en niet genoeg aan je bedrijf kan dat je groei zelfs flink afremmen. Je kunt er ook voor kiezen om wat minder te gaan werken en meer tijd te besteden aan gezin, sport of maatschappelijke bezigheden. Ook dat is groei.

Stuur je bedrijf naar je doelen toe

Een goede boekhouding helpt jou met het bereiken van je doelen. Als je bedrijf groeit, verandert ook je manier van sturen. Als beginner stuur je vooral op je bankrekening. Staat daar nog geld op? Dan gaat het blijkbaar goed. Ben je een stapje verder, dan ga je vooruitkijken: welke rekeningen komen er aan? Kan ik straks de BTW, mijn inkomstenbelasting en mijn leveranciers betalen? Heb ik een buffer voor als het even minder gaat? Dit heet budgetteren, en dat is de basis van financiële planning.

Bij de volgende stap kijk je strategisch naar omzet, facturen en cash. Je gaat bijvoorbeeld naar de voorspelbaarheid van je omzet kijken. Om die te verhogen, probeer je abonnementen te verkopen of langdurige samenwerkingen aan te gaan in plaats van steeds losse deals te sluiten. Zorg dat je sneller betaald wordt of laat klanten gedeeltelijk vooruitbetalen. Kijk tegelijkertijd of je je eigen rekeningen iets later kunt betalen. Zo heb je gemiddeld meer geld beschikbaar om in groei te investeren. Een goede boekhouding groeit met je mee en geeft je de inzichten die je hiervoor nodig hebt. Bijvoorbeeld in cashflow, brutomarge en betalingssnelheid.

En als je eenmaal weet wat je wilt bereiken, waarom je het wilt en hoe je er gaat komen, heb je nog maar één ding te doen: aan het werk.

Wil jij ook werken aan je doelen? Neem contact met ons op.

Terug naar overzicht